Procedure bij aanmelding bij Psyvel
Voorafgaand aan de intake zal in een zgn. telefonische pré-intake in kaart worden gebracht wat de hulpvraag, klachten en overige relevante zaken zijn. Ook kan een digitale vragenlijst, de zgn. mirro-screener, worden toegezonden, waarmee extra inzicht in de klachten en de ernst hiervan wordt verkregen.
Op basis hiervan, tezamen met de verwijzing, wordt beoordeeld door de behandelaars of de gevraagde zorg bij Psyvel geboden kan worden.
Men krijgt hiervan een persoonlijke telefonische terugkoppeling hierover. Wij trachten dit proces altijd binnen 2 weken doorlopen te hebben. Op woensdag is het overleg van de behandelaars, daarna volgt de (telefonische) de terugkoppeling.
Wij kunnen helaas niet iedereen die zich aanmeldt bij Psyvel in behandeling nemen. Daarvoor zijn diverse redenen. U meldt zich aan bij een kleine instelling. Het komt voor dat de geschikte/optimale zorg niet geboden kan worden bij ons. Het kan zijn dat wij het noodzakelijk achten, dat bij complexe problematiek, het beter is dat een heel team u helpt. Bijvoorbeeld inclusief maatschappelijk werk of wijkzorg. Deze zorg kunnen wij niet bieden. In bepaalde perioden kan het zijn dat wij plotseling veel meer aanmeldingen krijgen dan dat de behandelaars aan kunnen. Verder kan het zijn dat wij door uw zorgverzekering budgetair worden beperkt.
Per individuele patiënt wordt nauwgezet beoordeeld of iemand geholpen kan worden. Bij inschatting van de behandelaars dat dit niet het geval is, pogen wij een alternatief aan te dragen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Vaak geven wij dan aan terug te gaan naar de huisarts, of bijvoorbeeld de zorgverzekeraar te benaderen. Deze laatste heeft immers zicht op welke zorg waar wordt geboden.
Onze procedure is zorgvuldig opgebouwd, echter kan soms leiden tot teleurgestelde reacties. Wij betreuren dit, maar wij kunnen nu eenmaal helaas niet iedereen in behandeling nemen. Psyvel is een kleine instelling met beperkte middelen.